Trebuie să încep acest articol spunându-vă că mă bucur că pandemia a normalizat munca de acasă și a spulberat mitul lipsei de productivitate. Chiar dacă, la început, nu eram obișnuiți să lucrăm de acasă decât câteva zile pe lună, ne-am dat seama că sunt destul de multe avantaje atunci când lucrezi de acasă.

 

 

Munca de acasă – avantaje și beneficii

 

Odată cu munca de acasă, ne-am dat seama cât de mult stăteam în trafic, cât timp pierdeam pregătindu-ne pentru întâlniri sau cât de puțin timp aveam la dispoziție pentru familie. Așa că, pentru majoritatea, avantajele de a lucra de acasă au fost evidente.

 

 

1.   Mai mult timp – pentru orice.

Pentru că nu mai stăm atât de mult timp pe drumul între casă și birou, ne putem, spre exemplu, trezi mai târziu. Seara suntem deja acasă, așa că evităm aglomerația și stresul din trafic. Iar dacă e vorba de o întâlnire via Zoom, când lucrăm de acasă, trebuie doar să ne punem o cămașă mai draguță pe noi și să ne aranjăm (puțin) părul. 😀

 

 

2.   Productivitate mai mare

Trebuie să recunoaștem că la birou ne distrag o mulțime de lucruri – colegi, telefoane, meeting-uri etc. Când vine vorba de lucrat de acasă, există mai puține lucruri care îți pot distrage atenția. Bineînțeles, e nevoie și de un pic de disciplină ca să nu trezim că ajungem să facem curățenie în mijlocul zilei.

 

Productivitatea vine și dintr-o comunicare mai eficientă cu toți colegii. Un meeting de la birou de o oră a devenit brusc un email cu instrucțiuni și task-uri clare.

 

 

3.   Work-life balance

Cu puțină atenție și disciplină reușim să obținem un echilibru între muncă de acasă și viața de după job. Dacă vrei câteva sfaturi pentru productivitate, citește articolul meu de aici.

 

Dar ca să te poți bucura de cât mai multe dintre beneficiile lucratului de acasă, trebuie să ai puțină grijă și să preîntâmpini câteva greșeli, ca să spun așa, capitale. Din experiența mea de până acum, iată:

 

 

 

Top 3 greșeli pe care să le eviți când lucrezi de acasă

 

 

1.   Nu îți pregătești un birou ergonomic

 

Mulți credem că biroul poate fi oriunde, chiar și în pat. Dar aici e o greșeală mare când începi să lucrezi mai mult timp de acasă. Trebuie să alegi un loc bun din casă, cu cât mai multă lumină naturală și puțin ferit de orice ar putea să-ți distragă atenția. Recomandarea mea este, dacă nu ai deja, să te asiguri că folosești un birou, scaun, mouse și tastatură ergonomice. Spatele și încheieturile tale îți vor mulțumi mai târziu. În plus, un spațiu de lucru bine delimitat te va ajuta să păstrezi work-life balance când faci muncă de acasă.

 

 

2. Nu stabilești niște reguli clare cu cei care împart casa cu tine

Mulți dintre voi împărțiți casa cu familia, un iubit sau o iubită, sau aveți colegi de apartament. Pentru că, cel mai probabil, și ei lucrează de acasă, e bine să stabiliți împreună niște reguli clare în ceea ce privește felul în care lucrați de acasă. Țineți undeva un orar comun astfel încât să nu vă suprapuneți cu meeting-uri și apeluri telefonice, mai ales dacă nu aveți camere separate în care puteți lucra. Pentru apeluri telefonice neplanificate stabiliți de comun acord o cameră în care se poate vorbi, ca, de exemplu, bucătăria sau balconul.

 

 

3.   Nu ai o rutină bine stabilită

Când vine vorba de munca de acasă, pentru a fi productiv și a avea un echilibru între viața personală și cea profesională, trebuie să-ți stabilești o rutină clară. Ce înseamnă acest lucru:

 

  • Ore cât mai fixe de trezire și somn.
  • O rutină plăcută dimineața înainte de muncă (micul dejun, cafea, exerciții, plimbat cățelul sau citit dintr-o carte).
  • La pauza de masă, lași telefoanele și alte lucruri care îți pot distrage atenția.
  • Stabilești limite cu colegii.
  • Închizi laptopul când termini programul de lucru.

 

Toate acestea te pot ajuta să eviți epuizarea și vor face munca de acasă mai plăcută. Nu uita să ai grijă de tine și să observi ce obiceiuri și reguli funcționează cel mai bine pentru tine atunci când lucrezi de acasă.