Să cunoști anumite limbaje de programare sau să vorbești fluent limba engleză sunt abilități, din punctul meu de vedere, necesare oricărui profesionist IT. Dar ce zici de abilitatea de a-ți gestiona eficient timpul sau de a avea o gândire „out of the box”?
Deși sunt mai dificil de măsurat și cuantificat, aceste tipuri de abilități – denumite soft skills – sunt ingredientul secret care fac să funcționeze eficient orice loc de muncă.
Succesul într-o carieră în domeniul IT nu este determinat doar de competențele și cunoștințele tehnice. Desigur, hard skill-urile sunt importante, dar în aceste vremuri imprevizibile, flexibilitatea, adaptabilitatea și creativitatea sunt soft skill-uri care devin la fel de esențiale.
În acest articol, m-am gândit să explorăm împreună o listă de soft skills în IT. Astfel încât să le identifici cu ușurință pe cele pe care dorești să le îmbunătățești.
1. Comunici pe înțelesul tuturor
Abilitățile de comunicare scrisă și verbală sunt importante pentru majoritatea locurilor de muncă. Ele te ajută să interacționezi eficient și să construiești relații solide și de lungă durată cu toți oamenii pe care îi întâlnești în mediul profesional. Indiferent că e vorba de colegi, clienți, traineri etc.
Prin intermediul comunicării și al empatiei, te conectezi cu persoana cu care vorbești, îi poți da un feedback constructiv, poți progresa și te poți focusa pe proiect.
Profesioniștii IT au nevoie de abilitatea de a comunica bine cu angajații din toate departamentele. Este important să-i asculți, să-i înțelegi și să le explici conceptele tehnice la un nivel adaptat pentru fiecare în parte. Când întâlnești un programator junior sau o persoană ce are mai puține cunoștințe tehnice, amintește-ți că și tu ai fost așa la început.
De exemplu, noi lunar organizăm un meeting pe Zoom pe care l-am denumit Softia Forum. În cadrul acestor întâlniri, îi cunoaștem pe noii colegi și le oferim insight-uri despre cum lucrăm și cum funcționăm ca echipă.
2. Lucrezi în echipă
Că tot am menționat mai sus că noi lucrăm în echipă, ar trebui să știi că această abilitate este una dintre cele mai importante soft skills în IT. În majoritatea cazurilor, persoanele care lucrează în IT fac parte dintr-o echipă, deci este aproape inevitabil să nu colaborezi cu vreun coleg.
Fiecare persoană este diferită și când lucrezi alături de alți oameni, vei realiza rapid acest lucru. Ceea ce funcționează pentru tine poate să nu funcționeze pentru altcineva. Pentru noi, munca în echipă presupune găsirea unei soluții eficiente de colaborare astfel încât nivelul de productivitate să fie ridicat.
Hai la mine pe blog să-mi cunoști mai bine pe colegii! Vei afla ce roluri îndeplinesc aceștia la Softia, dar și ce pasiuni au. Poate vei descoperi că aveți hobby-uri comune.
3. Te adaptezi la schimbările care apar
2020 ne-a învățat că este esențial să fim flexibili și să ne adaptăm rapid în orice situație.
În ziua de azi, companiile își doresc soluții rapide. Când vine vorba de tehnologie, adaptabilitatea înseamnă adesea să accepți că o soluție poate să nu fie perfectă. Dar este cea mai bună opțiune pentru circumstanțele respective.
Noi, la Softia, ne-am adaptat rapid condițiilor impuse de pandemia de Covid-19. Ne-am gestionat activitatea remote. Am continuat să colaborăm între noi chiar și de la distanță pentru a le oferi clienților noștri cele mai bune soluții.
Dacă vrei să afli mai multe despre cum ne-am adaptat noului normal, am pentru tine și un articol dedicat acestui subiect: Softia pe timp de pandemie.
4. Ești orientat spre rezolvarea problemelor
Inevitabil, la locul de muncă vor apărea probleme care necesită rezolvare rapidă. Chiar dacă nu ai întotdeauna răspunsul corect, este important să ai o gândire analitică, critică și, uneori, în afara tiparelor.
Există mai multe modalități de rezolvare a problemelor, dar în general majoritatea presupun împărțirea acestora în mai mulți pași. Iată cum ai putea proceda într-o situație problematică:
- La început adună cât mai multe informații și detalii, cum ar fi: cine a mai lucrat pe proiectul respectiv, ce proceduri s-au aplicat sau au fost omise. Notează-le pe fiecare în parte fără să tragi vreo concluzie.
- Cere ajutorul echipei. Organizează un brainstorming în cadrul căruia prezinți informațiile obținute și fiecare membru al echipei vine cu o variantă de soluționare.
- Analizează și compară rezultatele. Ia o decizie fermă care abordează în mod clar cauza principală a problemei.
- La final scrie un plan detaliat pentru implementarea soluției, obține aprobările necesare și treci la acțiune.
Această divizare pe etape te ajută să te concentrezi mai mult pe soluționarea efectivă a problemei și mai puțin pe dificultățile impuse de aceasta.
5. Știi să-ți gestionezi eficient timpul
Abilitatea de a-ți gestiona timpul este o parte importantă a oricărui job, dar și esențială pentru a deveni un profesionist de succes. Pierderea unui termen limită poate afecta întreaga echipă și poate împinge înapoi un întreg proiect.
Pentru a excela, trebuie să fii capabil să-ți gestionezi în mod adecvat sarcinile zilnice regulate. În același timp, trebuie să ai în vedere că pot apărea task-uri neprevăzute. Și atunci trebuie să fii pregătit să le preiei și să le gestionezi în mod eficient împreună cu celelalte.
Pe lângă abilitățile enumerate mai sus, cred că cel mai important este să fii dispus să înveți continuu. Domeniul IT se schimbă rapid și va continua să o facă, iar tu va trebui să ții pasul. Trebuie să-ți actualizezi constant cunoștințele, să-ți împărtășești ideile și strategiile cu echipa.
În timp ce hard skill-urile subliniază experiența ta tehnică în domeniu, soft skill-urile indică abilitatea de a comunica cu ceilalți, de a interacționa cu echipa și de a găsi soluții rapide atunci când apar diferite dificultăți. Important este să găsești un echilibru astfel încât să livrezi eficient și la timp.
Lista de mai sus rămâne deschisă. Cu siguranță poate fi completată și cu alte abilități. Eu am enumerat doar câteva dintre soft skills în IT pe care să le îmbunătățești, astfel încât să devii din ce în ce mai bun în viața profesională, dar și în cea personală. 🙂