După cum am mai povestit, noi la Softia obișnuiam să lucrăm de acasă dinainte să înceapă pandemia de Covid-19. Însă, odată cu aceasta, a fost prima oară când ne-am temut puțin și ne-am îngrijorat pentru că nu mai reușeam să vedem zâmbetele colegilor din birouri. Cum facem să rămânem conectați la echipă? Ce se întâmplă cu jocurile pe care le practicam în pauzele de masă? Cum mai ieșim la o bere la final de program? Acestea erau doar câteva dintre întrebările care ne treceau zilnic prin minte.
Însă timpul a trecut, iar nevoia de conexiune ne-a inspirat și ne-a motivat să elaborăm un sistem prin care să ne păstrăm colegii aproape chiar dacă muncim de acasă.
În primul rând, hai să vedem ce sunt soft skills
Soft skills sunt o combinație de abilități cum ar fi cele sociale, de comunicare, trăsăturile de caracter sau de personalitate și inteligența emoțională. Acestea, împreună cu hard skill-urile, îți permit să dezvolți relații autentice cu colegii, să performezi și să îți atingi obiectivele la locul de muncă.
Principalele soft skills în tech includ:
- Comunicare
- Muncă în echipă
- Adaptare și flexibilitate
- Empatie
- Gestionarea eficientă a timpului
- Orientare spre rezolvarea de probleme
Însă, cum te ajută acestea să lucrezi eficient de acasă și totuși să rămâi conectat cu echipa? Hai să-ți povestesc și să-ți ofer câteva tips&tricks din backstage-ul Softia.
Softia soft skills: lucrezi de acasă și-ți păstrezi colegii aproape
Aplicăm filtrul empatiei
Când relaționăm, fie că vorbim despre relațiile dintre departamente sau cele dintre junior și senior, facem tot posibilul să ne punem în pielea celuilalt. Iar asta e simplu de făcut. Trebuie doar să-ți pui câteva întrebări: Cum ai vrea să fii tratat dacă ai fi în poziția interlocutorului tău?
Răspunzând la această întrebare, vei putea să-ți dezvolți relații puternice cu colegii tăi chiar dacă sunteți la distanță unii de alții.
Iar dacă ai nevoie de cuvinte în plus ca să te asiguri că empatia este cheia relațiilor funcționale, iată ce spune Barry Moline: „Există o singură abilitate cheie de care au nevoie echipele IT: abilitatea de a împărtăși povești personale. Cunoașterea reciprocă duce la empatie, empatia duce la încredere, iar încrederea permite echipelor să facă brainstorming, să se implice, să se certe, să râdă și să discute idei într-un mediu sigur pentru a găsi soluții. Rezultatul este o eficiență mai mare.”
Uneori comunicăm, alteori doar ascultăm
Abilitatea de a comunica este una dintre cele mai importante soft skills dacă vrei să-ți păstrezi colegii aproape.
Când eram cu toții la birou, era mai simplu să ne ascultăm cu adevărat pentru că aveam la îndemână două mari avantaje: comunicarea nonverbală și cea paraverbală. Acestea ne ajutau să ne dăm seama cu exactitate ce mesaj voiam să transmitem, fără să lăsăm loc de interpretări.
Însă, de când lucrăm cu toții de casă, comunicăm mai mult în scris, ceea ce ne-a ajutat să ne perfecționăm comunicarea vizuală și ascultarea activă. De multe ori, ne completăm mail-urile și mesajele cu imagini sau gif-uri. Ne folosim de povestiri, umor și memes pentru a ne crea un cadru de muncă sigur care să încurajeze creativitatea și relațiile personale cu colegii.
Dacă nu știai, îți spun acum, iar dacă știai, îți amintesc: un bun comunicator = un bun ascultător. Să nu uiți asta!
Ne relaxăm prin sesiuni de jocuri online
Gândirea critică și orientarea spre rezolvarea problemelor sunt soft skills care se exersează și se îmbunătățesc odată cu experiența. Însă, pentru a le menține la nivel antrenat, creierul are nevoie și de momente de relaxare. Motiv pentru care, în pauzele noastre avem parte de mici sesiuni de jocuri online.
Alte tips and tricks:
- Non-work video call.
- Team Building-uri online sau offline, în condiții de siguranță.
- Organizează un club virtual de carte alături de echipa ta și faceți schimb de informații.
- Participă alături de colegii tăi la sesiuni virtuale de sport. Și noi la Softia avem un buget alocat webinariilor de nutriție și sport.
- Organizează seri de filme la care să vă uitați împreună, chiar și dacă sunteți la distanță
Crearea unei culturi organizaționale și de echipă pozitive în cadrul căreia oamenii se simt conectați nu este întotdeauna ușoară. Mai ales atunci când echipele lucrează de acasă. Însă, cu puțină practică și soft skills, acest proces se simplifică.
Pe final de articol vreau să-ți spun că mă bucur că am reușit să ne adaptăm rapid la munca de acasă și să rămânem eficienți și productivi chiar și de la distanță.
Și pentru că tot am adus în discuție tematica de work from home, aș vrea să știi că mai găsești la mine pe blog încă două articole care sigur îți sunt de folos și anume: 3 greșeli de evitat când lucrezi de acasă și există work-life balance când lucrezi de acasă?
Spor la citit și sper să-ți păstrezi colegii aproape chiar dacă sunteți la distanță 🙂